BILDGALLERI
Klicka på bilderna för förstoring.

                 

 

Ola Jilderby som har renoverat bilen skriver:

Den historik jag har om bilen är följande: Bilen skall vara bil nr.3 som lämnade " fabriken" -74. Det finns en stämpling i ramen som säger P74/3.
Förste ägaren/föraren var Chris Greville-Smith himself, och han körde den som B-sportvagn under säsongen -74, där han blev trea totalt i Tricentrol Championchip.
Säsongen -75 kördes bilen som A-sportvagn och Chris blev tvåa i Lec Refrigeration Championship. 1976 är en lucka i historian då jag inte har någon info om denna säsong.
1977 däremot så blev Chris tvåa totalt i SKF Steel Championship, bilen gick i A-klassen fram till-80.
1978 års säsong var ganska problemfylld, utan några pallplatser.
Säsongen -79 var än värre då Chris kraschade i tredje racet på Snetterton.
1980 gick bättre, men då med en ny P80. Har lite uppgifter som säger att från starten -73 fram till slutet av -80 så byggdes 10 st. bilar, kundbilar inklusive Chris egna vagnar. Fram till dess att Ronny Pettersson i Kungsbacka köpte bilen är jag osäker om dess historia. Jag har ett foto som är daterat 1982 där en gul
Phantom på släp efter en svenskregistrerad bil precis har klarerat tullen. Osäker på om det är min bil, kan vara den P75 som Stefan Mumm körde och senare sålde till Johan Westerberg. Vad jag fick reda på av Ronny var att min bil hade gått i England efter det att Chris hade sålt den, samt även i den Skotska Clubman serien. Den man som ägde bilen innan Ronny var Ulf Jern från Stenungsund. Ulf körde bilen under slutet av 80-talet och en bit in på 90-talet innan den såldes i delar till Ronny. Brist på tid gjorde att Ronny mot att bilen skruvades ihop, " lånade" ut bilen till Charlie (Auto-Alfa) Linneaus vars son Claes körde några säsonger under 90-talets senare hälft.
Som Ni vet så small det på Mantorp -97 då Claes körde in i Sören som stog i sandfållan efter rakan. Ramen rättades till och en ny DeDion tube införskaffades från Chris. Sedan blev det inte så mycket mer gjort och bilen stod fram till hösten 2000 då jag lade vantarna på den.
Tanken var att det skulle bli ett 1års max 2års projekt, men som Ni märkt så är det först nu den är klar.
Som det är nu så har jag bilen till salu, lite p.g.a att det egentligen inte finns någon klass för den i Sverige. När jag köpte den fanns det ju några 1600-vagnar i klassen, idag känns det lite ensamt