PHANTOM - SPORTS RACING CARS

Racersportvagnen Phantom tillverkas numera i Sverige. I januari 2000 lämnade Chris Greville-Smith över tillverkningsrättigheterna för sin frontmotordrivna Clubmanbil till INFO-DESIGN AB / JNC AB i Sverige.

Clubmanklassen började som så mycket annat i England, där man inledningsvis tävlade med flera olika typer av sportbilar. Så småningom utvecklades klassen så att endast specialbyggda racerbilar hävdade sig. Hemmabyggen och småseriebilar som Lotus Seven fick känna sig frånåkta. Den första Phantom Clubman bilen konstruerades 1972 av Richard Cresswell och Chris Greville-Smith designade karossen. Richard Cresswell tävlade för första gången med bilen 1973 på Silverstone och den kom på andra plats i sitt första race! Under årens lopp har den ständigt utvecklats av Chris Greville-Smith som också under långa perioder själv varit aktiv och tävlat med sina bilar vilket gjort att de utsorterats på ett riktigt sätt. Han blev 2:a i fyra nationella mästerskap och satte varvrekord på samtliga banor, medan övriga kunder har vunnit tre nationella mästerskap. Totalt har 20 bilar byggts i England.   

Den första tävlingen i Engelska Supersports 200 vanns av en Phantom P94. Efter några år ändrades reglementet så att endast bakmotorbilar kunde deltaga. Klassen lades kort därefter ner.

I England tävlar man i en klass där alla använder samma motor - Rovers K-serie på 1600 cc - och ett reglemente som är ganska fritt i övrigt. Vissa mått är dock fastställda men chassit får t. ex endast vara av typ rörram. De senaste åren har man skapat ytterliggare en klass proto klassen. Där tillåter man motorer upp till 2 liter och 240 hk.

I Sverige kör Clubmanklassen  i Sportvagnsmästerskapets regi. Fem tävlingar ingår i serien. Det skandinaviska clubmanregistret brukar dessutom köra ytterligare en tävling i sin egen serie. Denna förlägges antingen i Norge eller Danmark.

Bilarna är byggda enbart för racing och är försedda med heltäckande kaross som även täcker framhjulen. Karossen var ursprungligen avsedd för två personer men numera tillåts att man placerar t. ex bensintanken på den tilltänkta passagerarens plats. Hjulupphängningarna är justerbara och bilarna har aerodynamiska hjälpmedel och två olika däckuppsättningar - slicks för torrväder och mönstrade däck för regn.

Motorerna som användes i Sverige är helt standard Ford Zetec motorer på 1800 cc, endast insprutningssystemet är utbytt mot förgasare. Detta innebär att man får en ovanligt driftsäker tävlingsbil med minimalt underhåll och därmed låga driftkostnader. Trots det ringa effektuttaget – ungefär 155 hkr – går dessa bilar mycket fort på våra banor. Detta tack vare de goda kurvegenskaperna vilket förutom den avancerade hjulupphängningen möjliggörs av den så kallade ground effecten som dessa bilar har - bilarna "suger" sig fast mot banan.

Begagnade, konkurrenskraftiga bilar kan köpas kring 180.000:-. Mycket racing för pengarna hävdar de flesta.

2001 - 2004 kallades klassen "Racersport 1800" men har nu tagit tillbaka det vedertagna namnet "Clubman".

Phantom – som räknas som en av de formskönaste clubmanbilarna - tillverkas således numera endast i Sverige. Med utgångspunkt från originalritningarna har vissa detaljer förbättrats, en del initierade av Chris Greville-Smith själv.

Den senaste modellen - S22 - har en förbättrad ram och helt ny framvagn.

Bilen kan fås färdigbyggd och utrustad enligt individuella önskemål men kan även levereras som byggsats i olika stadier.
En komplerr bil utan motor kostar ca: 375.000:-

Efter att ha överlämnat tillverkningsrättigheterna till Sverige för den frontmotordrivna bilen, inriktar sig Phantom Automotive i England helt på en läcker gatbil - Phantom GTR - som senare döpts om till Vortex GTR. Den mittmotordrivna racersportbilen P200, som började tillverkas 1995 kom bara att tillverkas i två exemplar innan tillverkningen lades ner. Denna hade en 2 liters Vauxhallmotor och vann sin klass 1999.

 


Phantom S22

 

Är ni intresserade av att tävla i Clubman med en Phantom, kontakta oss för kompletterande teknisk information samt eventuell provkörning.

 

Försäljning
JNC AB
Kråkbärsvägen 10
SE-236 42 HÖLLVIKEN
Sweden
Tel. +46 (0)70
739 81 91
Fax. +46 (0)40 45488



www.phantomracing.nu

info@phantomracing.nu
  Tillverkning
INFO-DESIGN AB
Verkstadsgatan 3
SE-280 22 VITTSJÖ
Sweden
Tel. +46 (0)451 22905
Fax. +46 (0)451 22057

 
Webmaster: Andreas Nilsson